تشخیص جنسیت جنین با سونوگرافی - ماماپری
02146802145
تهران
0

تشخیص جنسیت جنین با سونوگرافی

تشخیص جنسیت جنین با سونوگرافی

از ابتدای بارداری، پدر و مادر بی صبرانه مشتاق هستند تا جنسیت نوزاد خودشون رو مطلع شوند؛‌ امروزه با انجام سونوگرافی این خواسته برآورده خواهد شد. سونوگرافی بارداری که از ابتدای دوران بارداری برای مراقبت و کنترل سلامت جنین استفاده می شود، فقط با استفاده از امواج صوتی، تصاویری با کنتراست بالا در اختیار شما میگذارد. جنسیت جنین از زمان لقاح تخمک با اسپرم تعیین می شود زیرا کروموزوم های جنسی مسئول تعیین جنسیت می باشند و اگر تخم حاصل از لقاح به صورت 46XX باشد جنین دختر و اگر 46XY باشد؛ جنس جنین پسر است. رایج ترین و در دسترس ترین روش علمی تعیین جنسیت سونوگرافی می باشد که با توجه به این تکنولوژی و مشاهده آلت جنین می توان جنسیت را تشخیص داد. آلت تناسلی جنین از هفته 13 بارداری تشکیل می شود و از این زمان می توان با کمک سونوگرافی به جنسیت جنین پی برد. لازم به ذکر است که هر چه سن بارداری بیشتر باشد و پزشک مهارت بالاتری داشته باشد دقت تعیین جنسیت نیز بالاتر می رود.

سونو‌گرافی های اصلی در دوران بارداری

به طور کلی در دوران بارداری چهارمرتبه سونو‌گرافی های اصلی به شرح ذیل تجویز می شود:

اول، در ابتدای بارداری برای تشخیص بارداری داخل رحمی یا خارج رحمی می باشد.

دوم، در هفته دوازدهم. اندازه‌گیری قد جنین از نوک سر تا پایین باسن است تا متخصص سونوگرافی بتواند سن دقیق بارداری را اعلام کند. نکته بعدی اندازه‌گیری تیغه بینی و عرض گردن (NT-NB) است که اگر بالاتر یا مساوی با 3 میلی‌متر باشد، پزشک آزمایش آمنیوسنتز تجویز می‌کند تا احتمال وجود هر گونه آنومالی کروموزمی مشخص شود.

سوم، در هفته های 16 تا 23 برای مشاهده اندام ها به ویژه چهار حفره ای بودن قلب جنین ، دست و پا، تعداد انگشتان، صورت، وضع لب ها، گوش، چشم، دیافراگم، ستون فقرات، کلیه ها، مثانه و معده پر از مایع بررسی می شود. البته پزشک در این هفته میزان رشد جنین و کیفیت تبادلات بین مادر و جنین به کمک بند‌ناف و جفت و مایع آمونیاکی و جنسیت جنین را هم چک می‌کند اگر وضع قرارگیری مناسب باشد، می توان به راحتی جنسیت را مشخص کرد.

چهارم، در هفته 32 برای بررسی ارگان‌های مغزی و این که رشد جنین در حد طبیعی است یا خیر، سونوگرافی انجام می شود.

روش های دیگر برای تعیین جنسیت

علاوه بر سونوگرافی، آمنیوسنتز یا نمونه برداری از ویلوز کوریونی (CVS) هم میتوان جنسیت جنین را تشخیص داد.

بهترین زمان سونوگرافی برای تعیین جنسیت در هفته 18 تا 20 بارداری می باشد، البته نقش تجربه سونوگرافیست در تعیین جنسیت بسیار حائز اهمیت است، برخی اوقات بند ناف لای پاهای نوزاد قرار می گیرد که ممکن است با جنین پسر به اشتباه گرفته شود اما در صورتی که سونوگرافیست با تجربه باشد می تواند این موقعیت را تشخیص دهد و احتمال خطا را به حداقل برساند. دقت تشخیصی یک رادیولوژیست با تجربه و با استفاده از دستگاه خوب، بعد از هفته سیزدهم بارداری،نزدیک به 100 درصد است‌. اگرچه در تعدادی از خانم های باردار امکان ارزیابی جنسیت تا 28 هفتگی مقدور نیست.

منبع : drgerami.ir

نوشته های مرتبط
یک پاسخ بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.Required fields are marked *