نکات ختنه نوزاد، آنچه مهم است - ماماپری
02146802145
تهران
0

نکات ختنه نوزاد، آنچه مهم است

نکات ختنه نوزاد، آنچه مهم است

ختنه یک روش معمول است که در آن پیش ‌پوست (غلفه) نوک آلت تناسلی به وسیله ی جراحی یا روش‌ های مختلفی مثل حلقه برداشته می شود.
در واقع در ختنه پسر یک پوست تاخورده که انتهای آلت تناسلی را پوشانده است، برداشته می‌ شود. پوست ختنه گاه یک تاخوردگی دو لایه پوست و غشای مخاطی است که از سر (ختنه گاه) آلت تناسلی در برابر خشکی و آزاری که ممکن است به خاطر تماس ادرار، مدفوع، لباس و… ایجاد شود، جلوگیری می‌ نماید.
این یک روش سریع است که باعث خونریزی بسیار کمی می شود و به بخیه نیاز نیست. پسران بزرگتر می توانند ختنه شوند، اما زمان انجام عمل کمی بیشتر خواهد بود. پس از ختنه، ممکن است یک باند محافظ روی زخم قرار گیرد که عموماً به خودی خود بهبود می یابد.

پس از ختنه کردن کودک چه اتفاقی می افتد؟
ابتدا پزشک از یک داروی بی حسی استفاده می کند. سپس با کمک یک حلقه یا رینگ مخصوص ختنه، پوست ناحیه ختنه گاه را در جایش نگه داشته و با کمک یک چاقوی جراحی آن را برش می‌ زند. هنگامی که کودک شما ختنه شد، جراح یک پانسمان گازی لوبریکانت را در آن قسمت قرار می دهد. این به جلوگیری از چسبیدن پانسمان به ناحیه زخم کمک می کند. گازها معمولاً طی ۲۴ ساعت به خودی خود می افتند.
روزهای بعد، کودک شما به طور پیوسته از عمل جراحی بهبود می یابد. هر کودک به طور متفاوتی بهبود می یابد ممکن است یک ماه طول بکشد تا آلت به طور کامل خوب شود.

پس از انجام عمل ممکن است موارد زیر را مشاهده کنید
خونریزی
خونریزی در حین عمل دیده می شود اما در عرض چند دقیقه، چند ساعت یا یک روز، لبه های برش خورده بسته می شوند و خونریزی متوقف می شود.
تغییر رنگ
بلافاصله پس از ختنه کردن، ممکن است رنگ آلت به قرمز و براق یا حتی بنفش تغییر کند. این امر به این دلیل رخ می دهد که پوست پوشاننده غده های آلت تناسلی از غشای مخاطی است و پس از برداشتن غشاء، ضخیم تر و تیره تر می شود.
آلت فرزند شما ممکن است در چند روز اول بعد از عمل دارای لکه های سفید یا زرد باشد. اینها نوعی زخم هستند و کاملاً طبیعی هستند. دو یا سه روز پس از ختنه، ممکن است پوست سبز و زرد به نظر برسد. این نشانه بهبود طبیعی است نه چرک.
ورم
ممکن است متوجه کمی ورم در پشت یا در زیر سر آلت تناسلی کودک شوید که مانند تاول به نظر می رسد. ورم به سادگی یکی دیگر از علائم بهبودی است و طی یک یا دو هفته از بین می رود.
آلت تناسلی پسر ممکن است بعد از ختنه کوچکتر به نظر برسد. این بیشتر به این دلیل است که پوست اطراف آلت تناسلی شل می شود، در حالی که قبل از ختنه معمولاً آلت تناسلی مرد را راست تر نگه می داشت.

مراقبت های بعد از ختنه
پس از ختنه، پزشکان ژل پترولیوم (یا وازلین) را بر روی زخم اعمال کرده و آلت تناسلی کودک را با یک گاز استریل می پوشانند تا از چسبیدن زخم به پوشک وی جلوگیری شود (مگر اینکه پزشکان از روش حلقه استفاده کرده باشند، که نیازی به پانسمان نیست). کودک شما معمولاً اندکی پس از انجام عمل جراحی به خانه فرستاده می شود.
فعالیت
کودکان نوپا ممکن است فعالیتهای آرام مانند پیاده روی، بالا رفتن از پله ها و بیرون رفتن را با نظارت شما شروع کند. کودک خود را از انجام بازی های خشن دور نگه دارید و اسباب بازی های چند منظوره را برای هفته اول استفاده نکنید زیرا می توانند باعث برخورد به محل زخم شوند.
حمام کردن
بهتر است از دوش گرفتن کامل بدن تا روز دوم بعد از عمل خودداری کنید، اما حمام اسفنجی خوب است. بعد از روز دوم می توانید کودک نوپای خود را به حالت عادی حمام کنید. در مورد نوزادان، باید حدود دو هفته صبر کنید تا بند ناف قطع شود. از استحمام با آب بسیار گرم خودداری کنید.
مراقبت از زخم
احتمالاً پسر شما بعد از ختنه روی آلت تناسلی خود پانسمان خواهد داشت. باند پیچی اغلب بعد از عمل جراحی انجام می شود و جای نگرانی نیست. اگر پانسمان در روز دوم بعد از عمل هنوز وجود داشته باشد، باید آن را جدا کرد. این کار می تواند با نشستن فرزندتان بمدت ۱۰ دقیقه در حمام و سپس جدا کردن باند به طور کامل انجام شود. بعد از برداشتن باند، آلت تناسلی را در معرض هوا قرار دهید و با هر تعویض پوشک یک چند بار در روز، وازلین یا پماد باسیتراسین را روی آلت تناسلی بمالید. با این کار از کشیده شدن لبه های خشک آلت به پوشک جلوگیری می شود.
پس از ختنه مقداری کبودی و زخم در محل ایجاد می شود که نیازی به نگرانی نیست چون این بخشی از روند بهبودی طبیعی است.
تسکین درد
اگر پسر بچه پس از عمل جراحی درد دارد، می توانید Tylenol یا استامینوفن بچه ها یا استامینوفن کدئین به او بدهید. دستورات دوز مصرفی روی بطری را دنبال کنید. بهتر است مصرف دارو با مشورت پزشک انجام شود.

چگونه می توان ناحیه ختنه شده را تمیز نگه داشت؟
از صابون ملایم برای شستشوی آلت تناسلی پسربچه استفاده کنید. در هنگام تعویض پوشک، مدفوع باقیمانده روی پوست را با آب و صابون تمیز کنید. پوشک را زود به زود عوض کنید تا تماس ادرار و مدفوع باعث عفونت نشود. علائم عفونت شامل قرمزی مداوم، ورم یا ترشحات غیرمعمول است. در صورت مشاهده هر یک از این علائم، فوراً با متخصص اطفال بگیرید.

زمان بهبودی مورد انتظار چقدر است؟
چند روز پس از ختنه، احتمال قرمزی، ورم و خونریزی جزئی و یا درد وجود دارد. دیدن این برای شما به عنوان والدین ممکن است سخت باشد، اما کاملاً طبیعی است.
علایم ختنه در اکثر نوزادان طی ۷-۱۰ روز کاملاً بهبود می یابند.
اگر ختنه با استفاده از روش حلقه انجام شود، رینگ باید در عرض ۵-۷ روز بیفتد. اگر پس از دو هفته نیفتاد، با پزشک کودک خود تماس بگیرید.

چه موقع لازم است به پزشک مراجعه کنیم؟
بیشتر اوقات نوزادان بدون هیچ مشکلی پس از انجام ختنه به خانه می روند. فقط در حدود ۱٪ افراد عوارض ایجاد می شود. در موارد زیر مراجعه به پزشک ضروری است:
کودک شما در مدت ۱۲ ساعت پس از ختنه شدن، ادرار نکرده است.
خون باقیمانده روی پوشک زیادتر از حد معمول است.
قرمزی یا ورم در اطراف آلت تناسلی او بدتر می شود نه بهتر.
علائم عفونت، مانند چرک را مشاهده می کنید.
از نوک آلت تناسلی مواردی مانند بوی بد و ترشحات کدر مشاهده می شود.
رینگ مورد استفاده در ختنه پس از ۲ هفته نیفتاده است.

منبع: بهترین کودک

نوشته های مرتبط
یک پاسخ بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.Required fields are marked *