پاچنبری نوزاد چیست؟ - ماماپری
02146802145
تهران
0

پاچنبری نوزاد چیست؟

پا چنبری یک بیماری مادرزادی است (در بدو تولد وجود دارد) که باعث می شود پای کودک به داخل یا پایین بچرخد. ممکن است خفیف یا شدید باشد و در یک یا هر دو پا بروز کند. در نوزادانی که اینگونه هستند ، تاندون هایی که عضلات پا را به پاشنه آنها متصل می کنند بسیار کوتاه هستند. این تاندون های تنگ باعث می شود پا از حالت فرم عادی خود خارج شود.

پا چنبری یکی از رایج ترین نقایص مادرزادی است. این در حدود 1 مورد از هر 1000 نوزاد متولد شده وجود دارد و پسران بیش از دختران مبتلا می شوند. در حقیقت ، پسران دو برابر بیشتر با پا پا به دنیا می آیند.

معمولاً نوزادی که با پای چنبری متولد می شود در غیر این صورت سالم است و هیچ مشکلی در سلامتی ندارد. در درصد کمی از زایمان ها ، این به عنوان بخشی از یک بیماری جدی تر مانند اسپینا بیفیدا رخ می دهد.

بدانید که داشتن پاچنبر برای کودک شما شرایط دردناکی نیست. در بیشتر مواقع ، در حالی که کودک شما هنوز بزرگ نشده، می توان پا را اصلاح کرد. درمان باید یک یا دو هفته پس از تولد آغاز شود. روش های اصلاح از دستکاری دستی پا با گذشت زمان تا جراحی پا متفاوت است.

در درمان پاچنبری میزان موفقیت بالایی وجود دارد. پس از اصلاح ، کودک شما باید بتواند در فعالیتهای مختلف بدنی شرکت کند و زندگی عادی داشته باشد. کودکانی که برای درمان پای پرانتزی درمان نمی شوند قادر به راه رفتن عادی نخواهند بود. پا یا پاهای آنها تغییر شکل می یابد

علائم پا چنبری چگونه است؟

علائم پاچنبری متفاوت است اما توسط یک متخصص پزشکی آسان تشخیص داده می شود. اگر والدین فرزند اول باشید و اگر شرایط شدید نباشد ، تشخیص مشکل تر است.

آنها عبارتند از:

پایی که به سمت داخل و پایین می چرخد ، در حالیکه انگشتان انگشتان به سمت پای مخالف است.

کف پا ممکن است از پای دیگر کوچکتر باشد .

ممکن است پاشنه کف پا از اندازه طبیعی کوچکتر باشد.

در موارد شدید ممکن است پای چوب پا به صورت زیر و رو شود.

عضله ساق پا چنبری کمی کوچکتر خواهد شد.

چه چیزی باعث پاچنبری می شود؟

پزشکان مطمئن نیستند که چه عواملی باعث ایجاد پای چنبری می شود. برخی شواهد نشان می دهد که بحث ژنتیکی وجود دارد. این بدان معناست که به نظر می رسد در خانواده ها این قضیه ارثی است. همچنین ، اگر قبلاً یک فرزند با پاچنبری متولد شده ، فرزند بعدی شما بیشتر خطر ابتلا به پاچنبری را دارد.

همچنین تحقیقی حاکی از آن است که پای چنبری در نوزادانی که مادرانشان در دوران بارداری سیگار کشیده یا از داروهای تفریحی استفاده کرده اند بیشتر دیده می شود.

این امر به ویژه در صورت وجود سابقه خانوادگی صادق است. به علاوه ، ممکن است بین مایع آمنیوتیک کم و پاچنبری رابطه وجود داشته باشد. مایع آمنیوتیک مایعی است که کودک را در رحم احاطه کرده است.

اگر باردار هستید و سابقه خانوادگی پاچنیری دارید ، ممکن است بخواهید با یک مشاور ژنتیک ملاقات کنید. او می تواند در مورد احتمال ابتلا به پای پا در کودک شما بیشتر بگوید.

پاچنبری چگونه تشخیص داده می شود؟

در بیشتر موارد ، پا چنبری بعد از تولد کودک شما تشخیص داده می شود. پزشک شما می تواند پا چنبری را بر اساس ظاهر پای کودک شما تشخیص دهد. گاهی اوقات ممکن است پس از بازرسی بصری پا ، برای تأیید تشخیص ، رادیوگرافی نیز انجام دهد.

پا چنبری را می توان در رحم هنگام سونوگرافی کشف کرد. سونوگرافی نوعی تصویربرداری است که برای بررسی نوزادان در رحم استفاده می شود. انجام یک سونوگرافی در طول بارداری برای یک زن معمول است تا رشد و نمو کودک خود را تأیید کند.

حتی اگر پا در رحم کشف شود ، تا قبل از تولد کودک هیچ کاری نمی تواند برای اصلاح آن انجام دهد.

آیا می توان از پا چنبری جلوگیری کرد ؟

شما نمی توانید از پا چنبری جلوگیری کنید زیرا هیچ کس مطمئن نیست که چه چیزی باعث ایجاد آن می شود. اگر باردار هستید ممکن است با عدم استعمال سیگار یا استفاده از داروهای تفریحی خطر پا چنبری را کاهش دهید.

درمان پا چنبری چگونه است؟

دو روش اصلی برای درمان پا چنبری وجود دارد. یک راه شامل کشش برای تغییر شکل پا چنبری وجود دارد.

مورد دیگر شامل جراحی است. بیشتر موارد پا چنبری را می توان بدون جراحی با موفقیت درمان کرد.

برای اکثر نوزادان ، کشش و تغییر شکل پا بهترین گزینه درمانی است. چند روش قابل اعتماد برای درمان پا چنبری وجود دارد. درمان معمولاً در اسرع وقت پس از تولد ، به طور معمول در هفته اول آغاز می شود. این بهترین و آسانترین زمان برای تغییر شکل پا است.

روش Ponseti

با این روش از کشش در ترکیب با گچ استفاده می شود. پزشک (یا متخصص ارتوپدی) پای کودک شما را به سمت موقعیت صحیح دراز کرده و سپس گچ را روی آن قرار می دهد تا در آنجا نگه دارد. یک هفته یا بیشتر ، پزشک گچ را برمی دارد ، پا را به سمت موقعیت صحیح بیشتر می کشد و دوباره می اندازد. این کار تا زمانی که پا کاملاً در موقعیت صحیح قرار بگیرد (معمولاً چند ماه) ادامه خواهد داشت.

گاهی اوقات ، پزشک باید بخشی از تاندون آشیل را که پاشنه کودک شما را به عضله ساق پا متصل می کند ، ببندد. با انجام این کار تاندون به طول طبیعی رشد می کند. در صورت لزوم ، پزشک قبل از قرار دادن بازیگران نهایی کودک شما برش را انجام می دهد.

درمان پا چنبری نوزاد

وقتی پای چوب پا شدید است ، جراحی اغلب بهترین گزینه برای کودک شما است. جراح (معمولاً جراح ارتوپدی) برای طولانی شدن تاندون های پا کار می کند و همچنین ممکن است نیاز به استخوان بندی مجدد استخوان ها و مفاصل باشد.

پس از جراحی ، به احتمال زیاد کودک شما برای چند ماه پایش را گچ میگیرد. همچنین ممکن است با برداشتن گچ ، کفش برای کودک شما تجویز شود.

در موارد نادر ، پاچنبری کاملاً قابل اصلاح نیست. در بیشتر مواقع ، نوزادانی که پا چنبری چسبیده اند و تحت درمان قرار گرفته اند ، با افزایش سن می توانند زندگی فعالی داشته باشند.

با بزرگتر شدن کودک ، داشتن پا در پا به معنای داشتن سبک زندگی کم تحرک است.

سوالاتی که باید از پزشک خود بپرسید

اگر من پای چوب پا داشته باشم ، چقدر احتمال دارد که کودک من به آن مبتلا شود؟

کودک من به چه نوع مراقبت های بعدی نیاز دارد؟

آیا کودک من پس از درمان از پا استفاده کامل خواهد کرد؟

آیا فرزند من قادر به ورزش خواهد بود؟

آیا عارضه جانبی طولانی مدت در داشتن پا در چنبره وجود دارد؟

روز بعد از اولین اتصالات ، چکمه ها و جوراب های کودک خود را در بیاورید. پس از برداشتن چکمه ها ، پوست ممکن است به دلیل سفتی قرمز یا صورتی باشد. اگر ناحیه قرمز در ناحیه وسیعی از پا پخش شود ، این طبیعی است. نواحی کوچک و قرمز تیره موضعی که طی 20 تا 30 دقیقه از بین نمی روند ، ممکن است نشانه تاول یا فشار باشد

پاهای کودک خود را از مواد گچ با استفاده از روغن کودک در آب حمام تمیز کنید.

حتما هر صابونی را با آب بشویید. از کرم یا لوسیون روی پوست خودداری کنید. گرد و غبار کمی نشاسته ذرت به راحتی کودک و جذب عرق کمک می کند. بسته به میزان تعریق کودک شما ، ممکن است بخواهید جوراب های او را دو تا سه بار در روز عوض کنید. پوست خشک باید با وازلین در تمام مناطق آسیب دیده درمان شود.

مشکلاتی که باید به آنها توجه کرد

در صورت بروز هر یک از موارد زیر ، با متخصص ارتوپدی خود تماس بگیرید:

سوزش پوست در پا

حرکت پاشنه در داخل چکمه ها

ناراحتی شدید در کودک شما

در صورت بروز هر یک از موارد زیر ، ارتز را برداشته و برای تعیین وقت فوری با کلینیک ارتوز تماس بگیرید:

قرمزی بیش از حد که طی 20 تا 30 دقیقه از بین نمی رود

تاول

خون ریزی

خرابی پوست

منبع: مجله اینترنتی بانوان

نوشته های مرتبط
یک پاسخ بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.Required fields are marked *