اثر انگشت در چند ماهگی شکل میگیرد؟ - ماماپری
02146802145
تهران
0

اثر انگشت در چند ماهگی شکل میگیرد؟

وقتی از خبر باردار بودنتان مطلع می شوید، احتمالا شور و شعف تمامی وجود شما را فرا می گیرد. براستی نیز تشکیل شدن، رشد و نمو یک موجود زنده با تمام زیبایی ها و ظرافت هایی که دارد بسیار شگفت انگیز است. احتمالا نحوه شکل گیری تک تک اعضای بدن این فرشته کوچک باید برای مادر و پدر جالب باشد. 

زمان شکل گیری اثر انگشت جنین چند ماهگی است؟
اثر انگشت اهمیت زیادی در شناسایی و شکل گیری هویت افراد دارد. هر فرد اثر انگشت منحصر به خود را دارد و به گفته برخی افراد حتی از روی آن می‌توان تشخیص داد فرد در آینده به چه بیماری‌هایی مبتلا خواهد شد. اما اثر انگشت از چه زمان در انسان شکل می‌گیرد؟

رشد پدهای سر انگشتی
بین ماه دوم و سوم بارداری نوک انگشتان رشد می‌کنند و همزمان با آن اثر انگشت شکل می‌گیرد. در این زمان جنین انسان بین یک تا 3.5 اینچ است. سرعت رشد و مکان رشد پدهای کفی زیر انگشت مشخص می‌کند اثر انگشت جنین چگونه خواهد بود.

رشد پوست
در ماه سوم و چهارم بارداری پوست جنین از حالت شفاف در آمده و همانند پوست واقعی انسان می‌شود. در این زمان است که لایه میانی پوست رشد کرده و همزمان با آن لایه اپیدرم به وجود می‌آید. رشد این لایه پوستی باعث می‌شود تمام خطوط روی سر انگشتان مشخص شود.

شکل گیری خطوط
در ابتدای امر خطوط نازکی سر انگشتان جنین شکل می‌گیرد که پایه و اساس اثر انگشت او در آینده است. لمس محیط اطراف و تراکم مایع آمنیوتیک و نحوه قرار گیری جنین در آن از جمله مسایلی است که بر شکل گیری اثر انگشت تاثیر می گذارد. میزان حرکت جنین در کیسه آب و شرایط رحم باعث می‌شود اثر انگشت در هر فرد متفاوت از دیگری باشد.

الگوی خطوط
در 6 ماهگی، جنین حدودا 6 اینچ است ولی اثر انگشت او کامل شده است. اثر انگشتان سه شکل مجزا دارد: کمان‌ها، حلقه‌ها، مارپیچ‌ها. این الگو نه تنها در سر انگشتان بلکه کف دست و پا هم وجود دارد و در درجه نخست به لمس اشیاء و شناسایی آنها کمک می‌کند. ایجاد الگوهای روی انگشتان مستلزم اعمال فشار به لایه‌ی میانی پوست که لایه بازال نامیده می‌شود، است. در جنین، لایه‌ی بازال سریع‌تر از لایه‌های مجاور (یعنی لایه‌ی اپیدرم که لایه‌ی خارجی و لایه‌ی درم که لایه‌ی داخلی است) رشد می‌کند. لایه‌ی بازال در چند جهت خم شده و چین می‌خورد و باعث تشکیل اشکال پیچیده می‌شود. این چین و چروک‌ها باعث ایجاد الگوهای اثر انگشتان در آینده می‌شوند که در هفته‌های بعد روی سطح پوست قابل مشاهده خواهند بود. به گفته متخصصان این نقشه شبیه به نقشه‌ای ژنتیکی است که مشخص کننده برخی بیماری‌هایی است که فرد در آینده به آن مبتلا خواهد شد. به عنوان مثال تحقیقات در زمینه ارتباط دیابت و نقشه سر انگشتان نشان داده افراد مبتلا در مقایسه با دیگران کمان‌های بیشتری سر انگشتانشان دارند.

ویژگی ‌های اثر انگشت
برامده بودن از جمله ویژگی‌های تمامی اثر انگشت‌هاست. اثر انگشت همانند رشته کوه پستی و بلندی دارد که البته در هر فردی متفاوت از دیگری است.
تا حدودی بله. الگوی اثر انگشت از نظر ژنتیکی به ارث می‌رسد اما جزئیات آن در هر فرد متفاوت است. در واقع آنچه بین فرزندان و والدین مشابه است اندازه کلی اثر انگشت و شکل آن و فاصله بین پستی بلندی‌هاست. اما ویژگی‌های شناسایی هر رج یکسان نیست. اینکه چرا الگوی کلی به ارث می‌رسد اما جزئیات متفاوت است به زمان رشد جنین بازمی‌گردد.
بین هفته‌های ششم و هشتم رشد یک جنین، جنین شروع به دریافت پد‌های اضافی و ضخیم بر روی انگشتان، کف دست و کف پا می‌کند، که «پد‌های کفی» نامیده می‌شوند. این پد‌ها زمانی ظاهر می‌شوند که یک نوع مخصوصی از بافت سلولی بنیادین پایین‌تر از لایه‌ی فعلی پوست، متورم ‌شوند. این بافت ، بافت پیوندی نامیده می‌شود و در نهایت پوست و رگ‌های خونی را شکل می‌دهد.
در انسان‌، این پد‌های کفی مدت زیادی باقی نمی‌مانند. در حدود هفته‌ی دهم، رشد پد‌ها متوقف می‌شود، در حالی که رشد دست‌ها تا 5 هفته بعد از آن ادامه می‌یابد.
اگر مرزهای اولی، که حالت ابتدایی خطوط اثر انگشت هستند در راستای سراشیبی شکل بگیرند، باعث ایجاد شکل حلقه‌ای می‌شوند اما اگر پد‌های کفی زمانی که مرز‌ها ظاهر می‌شوند، شیب پیدا نکنند، باعث شکل گرفتن الگو‌های متقارن‌تری خواهند شد. اگر پد صاف اما همچنان برآمده باشد، مرز‌ها به شکل یک مارپیچی در می‌آیند. اما اگر بیشتر قسمت‌های پد ناپدید شود، باعث به وجود آمدن شکل کمانی می‌شود.

منبع: نی نی پلاس

نوشته های مرتبط
یک پاسخ بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.Required fields are marked *