فواید زایمان طبیعی، نسبت به سزارین چیست؟ - ماماپری
02146802145
تهران
0

فواید زایمان طبیعی، نسبت به سزارین چیست؟

به طور کلی زایمان طبیعی یک فرایند کاملا طبیعی است و فقط نیاز به اقدامات پیشگیری و حمایتی دارد و نسبت به زایمان سزارین دارای مزایای بیشتری هم برای مادر، هم برای جنین است.

فواید زایمان طبیعی، نسبت به سزارین چیست؟

فواید زایمان طبیعی

۱- خطرات زایمان و عوارض بیهوشی در زایمان طبیعی وجود ندارد، در حالیکه در سزارین احتمال ایجاد خطرات بالاست.

۲- در زایمان طبیعی درصد ابتلاء مادران به عفونت خیلی کمتر از سزارین است.

۳- حجم خونی که مادر از دست می دهد، تقریبا نصف سزارین است.

۴- به علت اینکه حین زایمان طبیعی مادر کاملا هوشیار است، در نتیجه در جریان روند زایمان قرار می گیرد و لذت زایمان را تجربه میکند.

۵- طول مدت بستری و بازگشت به کارهای روزمره بعد از زایمان طبیعی خیلی کمتر از سزارین است و مادرانی که زایمان طبیعی داشته اند، زودتر به خانواده خود ملحق میشوند.

۶- از نظر اقتصادی زایمان طبیعی به نفع مادر، بیمارستان و جامعه است.

۷- مادرانی که زایمان طبیعی داشته اند میتوانند شیردهی زودرسی برای نوزادشان داشته باشند و آغوز را که به عنوان اولین واکسن برای نوزاد است زودتر به بدن او برسانند. این مادران در شیردهی به نوزاد خود موفق تر از مادران سزارینی عمل می‌کنند.

در نتیجه این مادران می توانند هر چه سریعتر ارتباط عاطفی با نوزادشان برقرار کنند.

۸- مادری که زایمان طبیعی دارد، تناسب اندام خود را با انجام ورزشهای مناسب خیلی سریعتر از مادران سزارین شده به دست می آورد.

۹- مادری که زایمان طبیعی دارد، زودتر از سلامت نوزادش مطمئن میشود، چون مادر هوشیار است و دقایقی بعد از زایمان میتواند نوزادش را ببیند و از سلامت او مطلع شود.

زایمان طبیعی بعد از سزارین

امروزه به دلیل خطرات احتمالی عمل سزارین بسیاری از خانمها که در حاملگی قبلی خود سزارین شده اند تشویق میشوند که زایمان طبیعی داشته باشند، زیرا همانطور که گفته شد زایمان طبیعی دارای مزایای بسیار و به همان اندازه خطرات کمتری است.

حتی خانمهایی که بیش از یک بار سزارین شده اند نیز میتوانند در مواردی زایمان طبیعی و ایمن داشته باشند. برای دستیابی به این هدف شما باید به اتفاق پزشکتان و با راهنمایی او تمام جزئیات وضعیت قبلی و فعلی خود را مرور کنید.

فواید زایمان طبیعی، نسبت به سزارین چیست؟

ممنوعیت‌های زایمان طبیعی بعد از سزارین

۱- نوع برش رحم:

نوع برش رحم در سزارین قبلی بسیار مهم است و پزشک باید اطلاعات کاملی در مورد سابقه سزارین قبلی شما داشته باشد و بداند کدام برش روی رحم زده شده است. ندانستن نوع برش قبلی سزارین ممکن است موجب پارگی رحم در حین زایمان طبیعی شود که در اینصورت خطر هم مادر و هم نوزاد را تهدید میکند.

باید توجه داشت که نوع برش روی پوست شکم با نوع برش ایجاد شده بر روی رحم ممکن است تفاوت داشته باشد،در نتیجه تنها با دیدن حمل برش شکم نمیتوان برش روی رحم را تشخیص داد پس شما حتما باید کارت عمل مربوط به سزارین قبلی را همراه داشته باشید.

۲- لگن کوچک، نوزاد بزرگ:

زمانی که اندازه نوزاد بزرگتر از حدی است که بتواند به سلامت در موقع زایمان از لگن مادر عبور کند.

۳- حاملگی چند قلو:

یعنی حاملگی با دو یا چند جنین.

۴- نمای بریچ(ته):

بریچ، وضعیتی است که پاهای جنین در قسمت پایین رحم قرار گرفته است.

۵- مشکلات دیگر حاملگی:

مشکلات دیگر حاملگی مانند ابتلاء مادر به فشار خون بالا، بیماری قند (دیابت) و غیره که گاهی ضرورت انجام عمل سزارین را ایجاب می‌کند.

ذکر این نکته ضروری است که سابقه سزارین قبلی، هم اکنون شما را در گروه مادرانی که حاملگی آنها پرخطر محسوب میشود قرار میدهد، به همین دلیل پس از ارزیابی تمامی علل طبی و در نظر گرفتن تمایل شخصی شما، پزشک اجازه زایمان طبیعی را خواهد داد.

برای جلوگیری از بروز هر مشکلی باید حتما زایمان شما در بیمارستان و توسط متخصصین زنان و زایمان انجام شود و در تمام مدت زایمان تحت مراقبت ویژه قرار داشته باشید.

مزایای زایمان طبیعی برای مادر

زایمان طبیعی یک فرایند طولانی است که ممکن است برای مادران سخت و خسته کننده به نظر برسد. ولی این مزیت را دارد که زمان مورد نیاز برای بستری شدن در بیمارستان پس از این نوع زایمان کوتاه تر بوده و بهبودی نیز سریع تر حاصل می شود.

اگر چه زمان بستری شدن برای هر کس بسته به شرایطش متغیر است، اما به طور کلی زمان مورد نیاز برای ماندن در بیمارستان پس از زایمان طبیعی ۲۴ تا ۴۸ ساعت است. در صورت احساس بهبودی و تمایل به ترخیص پیش از زمان مقرر شده، مادران می توانند از بیمارستان مرخص شوند.

با انتخاب زایمان طبیعی، مادر از یک جراحی بزرگ و عوارض پس از آن همچون خونریزی شدید، زخم، عفونت، عوارض بیهوشی و دردهای مضاعف در امان می ماند. همچنین از آنجایی که مادر پس از زایمان طبیعی هشیاری بیشتری دارد، می تواند سریعتر نوزادش را در آغوش بگیرد و به او شیر بدهد.

فواید زایمان طبیعی، نسبت به سزارین چیست؟

مضرات زایمان طبیعی برای مادر

هنگام زایمان طبیعی، با پیشروی جنین داخل کانال زایمان، احتمال کشیدگی و پارگی پوست و بافت های اطراف واژن وجود دارد. اگر کشیدگی و پارگی شدید باشد، ممکن است به ترمیم نیاز پیدا کند و همچنین باعث ضعف و جراحت ماهیچه های لگن شده و در نتیجه در کنترل ادرار و مدفوع مشکل ایجاد شود.

طبق تحقیقات، بانوانی که تجربه زایمان طبیعی داشته اند، در مقایسه با سزارینی ها، بیشتر به مشکلات بی اختیاری ادرار و مدفوع دچار می شوند. همچنین ممکن است هنگام عطسه، سرفه یا خنده، قطراتی از ادرار به طور بی اختیار از آنها خارج شود.

تجربه درد در عضلات کف لگن یعنی ناحیه ی میان واژن و مقعد، نیز پس از زایمان طبیعی بیشتر است.

ترس از درد زایمان طبیعی

دردهای ابتدایی:

از شروع انقباضات واقعی زایمانی تا هنگامی که دهانۀ رحم ۴ سانتی متر باز شده باشد، دهانۀ رحم علاوه بر باز شدن، نازک هم می‌شود. این قسمت معمولاً از همۀ مراحل قابل تحمل تر است. از آنجایی که این قسمت از مرحلۀ اول حدود ۶ ساعت طول می‌کشد، بسیاری از خانم ها ترجیح می دهند این مرحله را در منزل به سر ببرند.

باز شدن دهانۀ رحم در این مرحله بسیار کندتر از مرحلۀ بعدی است.

دردهای فعال:

از زمانی که دهانۀ رحم ۴ سانتی متر باز شده تا هنگامی که به ۷ سانتی متر برسد.

وقتی که دهانۀ رحم ۶ سانتی متر باز شد، انقباضات بسیار قوی تر شده، دفعات آنها نیز به تدریج افزایش پیدا میکند و زمان بیشتری طول میکشد. برای مثال هر دو دقیقه یک انقباض ۶۰ثانیه ای ممکنه رخ می‌دهد. در این مرحله احتمالا احساس گرمی می کنید، دهانتان خشک می شود، کمی خسته می شوید و کمرتان نیز درد می گیرد.

بهتر است مرتب تغییر وضعیت بدهید، ولی به پشت نخوابید. مرتب ادرار کنید (ساعتی یک بار) و در صورت امکان حولۀ گرمی روی کمرتان بگذارید. صورتتان را بشویید (برای رفع احساس گرما) و نفسهای عمیق بکشید.

منبع: پارسیان لب

نوشته های مرتبط
یک پاسخ بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.Required fields are marked *